Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
Het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen (openbare ruimte, gebouwen) komt in meerdere programma’s van deze begroting terug. Het vormt financieel gezien een aanzienlijk deel van de begroting en is maatschappelijk gezien van groot belang. Voor het goed functioneren van de samenleving is het noodzakelijk dat de gemeente haar eigendommen (kapitaalgoederen) in goede staat onderhoudt. In samenwerking met betrokken partijen streven wij naar een aantrekkelijke, duurzame en groene woonomgeving.
De kapitaalgoederen worden beheerd op basis van beheerplannen. In deze beheerplannen staat aangegeven wat de doelstellingen zijn en welke activiteiten wij verrichten. In 2018 wordt het onderhoudsniveau van de kapitaalgoederen verlaagd van basis naar sober (kwaliteitsniveau C). Met slim en doelmatig onderhoud gaan wij de kapitaalgoederen op een minimumniveau onderhouden.
Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer
Tabel 118 Beheerplannen Verkeer en Vervoer
Onderdeel | Kwaliteits-niveau | Toelichting |
---|---|---|
Beheerplan wegen 2016-2020 | C | Er is sprake van onderhoud op niveau D (12% van het areaal) Uitgangspunt is om de onderhoudsachterstanden in te lopen om de veiligheid en functionaliteit van de wegen te waarborgen. Het risico op ongevallen en aansprakelijkheden neemt toe en er wordt vaker onderhoud op kleinere oppervlakten uitgevoerd. Het verhogen van het kwaliteitsniveau van D naar C is in de onderhoudsplannen en de begroting 2018 opgenomen. |
Beheerplan bruggen 2016-2020 | C | Uitvoeren van de maatregelen die benodigd zijn om de functionaliteit te waarborgen en de veiligheid te garanderen. |
Beheerplan openbare verlichting 2016-2020 | C | De achterstanden voor de vervanging van openbare verlichting worden de komende jaren voor een deel ingelopen. Het uitgangspunt is een duurzame instandhouding met bedrijfszekerheid en veiligheid. |
Beheerplan verkeersregel-installaties 2016-2020 | C | Het areaal is in 2017 geheel vernieuwd en op orde. |
Beheerplan wegmeubilair 2016-2020 | C | In dit plan zijn borden, hekwerk, fietsvoorzieningen en palen opgenomen. |
Areaalgegevens
Het openbaar gebied dat de gemeente beheert, omvat een omvangrijk aantal objecten. Enkele getallen:
Verkeer en vervoer | ||||
Verharding | circa | 1,1 | km2 | |
Lichtmasten | circa | 4320 | stuks | |
Verkeersregelinstallaties | 12 | stuks | ||
Civieltechnische kunstwerken | 107 | stuks |
Uitdagingen en risico's
Verlagen onderhoudsniveau en onderhoudsachterstanden
Om op kosten te besparen is ervoor gekozen om in 2018 het onderhoudsniveau van de kapitaalgoederen te verlagen naar sober. (kwaliteitsniveau C) Op dit niveau voldoet de gemeente aan haar wettelijk zorgplicht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Het verlagen van het onderhoudsniveau zal in 2018 voor inwoners direct zichtbaar worden voor het kapitaalgoed groen en na meerdere jaren ook voor de overige kapitaalgoederen. De uitstraling van de openbare ruimte zal rommeliger en minder eenduidig overkomen en het risico op ongevallen en aansprakelijkheden neemt toe.
Binnen de onderhoudsbudgetten bestaat geen ruimte om gewenste aanpassingen voor de inrichting of duurzaamheid door te voeren. Het integraal oppakken van projecten zal zonder extra financiering daardoor beperkt mogelijk zijn.
Voor de kapitaalgoederen riolering, wegen en openbare verlichting is er een achterstand in het onderhoud van het kapitaalgoed. Om kapitaalvernietiging te voorkomen en de openbare ruimte veilig te houden ligt de komende jaren de prioriteit om deze achterstanden in te lopen. Hiermee is in deze begroting rekening gehouden.
Innovatie en duurzaamheid
Verduurzaming van het onderhoud en de keuze van materialen zal alleen plaats vinden wanneer dit financieel past. De afgelopen jaren heeft verduurzaming plaats gevonden bij verkeersregelinstallaties. Deze zijn allemaal vervangen voor energiezuinige installaties (LED). Bij de vervanging en groot onderhoud van de openbare verlichting wordt LED verlichting toegepast.
De beperkte financiële middelen maken het noodzakelijk om te innoveren op het beheer van de kapitaalgoederen. De komende jaren wordt onderzocht welke innovaties ervoor kunnen zorgen dat de kwaliteit en duurzaamheid van de kapitaalgoederen in stand worden gehouden of verbeterd.
Tabel 119 Lasten in de begroting (x € 1.000)
Onderdeel | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Wegen | |||||
klein onderhoud en beheer | 175 | 175 | 175 | 175 | asfaltonderhoud, onderhoud bestrating, herstellen markeringen en inspecties |
dotatie voorziening | 553 | 653 | 753 | 853 | |
kapitaallasten | 270 | 272 | 270 | 285 | |
totaal | 998 | 1.100 | 1.198 | 1.313 | |
Bruggen | |||||
klein onderhoud en beheer | 82 | 82 | 82 | 82 | reinigen, schilderen en inspectie |
dotatie voorziening | 55 | 55 | 55 | 55 | |
kapitaallasten | 14 | 21 | 58 | 64 | |
totaal | 151 | 158 | 195 | 101 | |
Openbare verlichting | |||||
klein onderhoud en beheer | 240 | 240 | 240 | 240 | verhelpen van storingen en reparaties, schilderen van armaturen en masten |
dotatie voorziening | 120 | 120 | 120 | 120 | vervangen lampen en lichtmasten |
kapitaallasten | 33 | 33 | 32 | 32 | |
totaal | 393 | 393 | 393 | 393 | |
Verkeersregelinstallaties | |||||
klein onderhoud en beheer | 81 | 81 | 81 | 81 | verhelpen storingen, schilderwerk en reinigen |
dotatie voorziening | 69 | 69 | 69 | 69 | vervangen masten en systeem |
kapitaallasten | 13 | 13 | 13 | 13 | |
totaal | 163 | 163 | 163 | 163 | |
Wegmeubilair | |||||
klein onderhoud en beheer | 28 | 28 | 28 | 28 | reinigen en herstellen |
groot onderhoud | 33 | 33 | 33 | 33 | vervangen |
kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
totaal | 61 | 61 | 61 | 61 | |
Uren taakveld 2.1 | 667 | 667 | 667 | 667 | |
Totaal | 2.434 | 2.542 | 2.677 | 2.697 |
Tabel 120 Geraamd verloop voorzieningen (x € 1.000)
Voorziening | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Wegen | |||||
stand op 1-1 | 1.148 | 80 | -393 | -915 | -1.286 |
geraamde dotaties | 0 | 553 | 653 | 753 | 853 |
geraamde onttrekkingen | -1.068 | -1.026 | -1.175 | -1.123 | -1.239 |
stand op 31-12*) | 80 | -393 | -915 | -1.286 | -1.672 |
Bruggen | |||||
stand op 1-1 | 58 | 0 | -5 | -24 | -32 |
geraamde dotaties | 0 | 55 | 55 | 55 | 55 |
geraamde onttrekkingen | -58 | -59 | -74 | -63 | -53 |
stand op 31-12 | 0 | -5 | -24 | -32 | -31 |
Openbare verlichting | |||||
stand op 1-1 | 340 | 80 | 12 | -48 | -87 |
geraamde dotaties | 0 | 120 | 120 | 120 | 120 |
geraamde onttrekkingen | -260 | -188 | -181 | -159 | -112 |
stand op 31-12 | 80 | 12 | -48 | -87 | -79 |
Verkeersregelinstallaties | |||||
stand op 1-1 | 388 | 0 | 47 | 111 | 167 |
geraamde dotaties | 0 | 69 | 69 | 69 | 69 |
geraamde onttrekkingen | -388 | -23 | -4 | -13 | -57 |
stand op 31-12 | 0 | 47 | 111 | 167 | 179 |
*) NB: De stand van de voorzieningen lijkt nu negatief, maar in deze meerjarenstanden zijn alleen de dotaties aangepast naar een lager niveau C. De onttrekkingen zijn nog steeds gebaseerd op de huidige beheerplannen in kwaliteitsniveau B, en er is nog geen rekening gehouden met de besparingen van kwaliteitsniveau B naar C. Bij de jaarrekening 2017 zullen de standen van alle voorzieningen herzien worden, zodanig dat een nulstand in enig jaar niet ter sprake is.
Tabel 121 Overzicht investeringen (x € 1.000)
Onderdeel | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Wegen | 720 | |||
Bruggen | 58 | 343 | 58 | 58 |
Taakveld 5.7 Openbaar groen en open(lucht)recreatie
Tabel 122 Beheerplannen Openbaar groen en open(lucht) recreatie
Beheerplan groen 2016-2020 | C | Het areaal is op orde. De kwaliteit van het groen zal de komende jaren achteruit gaan door de verlaging van het onderhoudsniveau. Op korte termijn wordt dit vooral zichtbaar in de bijna 15 hectare cultuurlijke beplantingen zoals sierheesters, rozen en hagen. |
Beheerplan spelen 2016-2020 | C | Het areaal is op orde. De vervanging van speeltoestellen en ondergronden worden per plek integraal opgepakt. |
Beheerplan water 2016-2020 | - | Er worden geen maatregelen uitgevoerd voor de verbetering van de kwaliteit in het kader van het beheerplan water. Waar mogelijk worden verbeteringen voor de waterkwaliteit meegenomen in het verbreed gemeentelijk rioolplan. |
| ||||
Groen | circa | 101 | ha | |
Bomen | circa | 11200 | stuks | |
Speeltoestellen | 393 | stuks | ||
Watergangen | circa | 22,4 | km1 |
Uitdagingen en risico's
Om op kosten te besparen is ervoor gekozen om in 2018 het onderhoudsniveau van de kapitaalgoederen te verlagen naar sober. (kwaliteitsniveau C). Het verlagen van het onderhoudsniveau zal in 2018 voor inwoners direct zichtbaar worden voor het kapitaalgoed groen en na meerdere jaren ook voor de overige kapitaalgoederen. De uitstraling van de openbare ruimte zal rommeliger en minder eenduidig overkomen.
Tabel 123 Lasten in de begroting (x € 1.000)
Onderdeel | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Groen | |||||
klein onderhoud en beheer | 702 | 702 | 702 | 702 | grasmaaien, onderhoud parken/bomen/ beplanting en verwijderen onkruid en zwerfvuil |
groot onderhoud | 149 | 149 | 149 | 149 | herstellen gazons en vervangen bomen/beplanting |
kapitaallasten | 58 | 65 | 79 | 79 | |
totaal | 909 | 915 | 930 | 929 | |
Spelen | |||||
klein onderhoud en beheer | 45 | 45 | 45 | 45 | veiligheidscontroles, reparaties en onderhoud toestellen en ondergronden |
dotatie voorziening | 173 | 173 | 173 | 173 | herinrichting speelplekken |
kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
totaal | 218 | 218 | 218 | 218 | |
Water | |||||
klein onderhoud en beheer | 305 | 305 | 305 | 305 | onderzoeken waterkwaliteit, beschoeiingen, baggeren en maaien en krozen |
dotatie voorziening | 0 | 0 | 0 | 0 | waterbouwkundige kunstwerken |
kapitaallasten | 25 | 32 | 48 | 51 | |
totaal | 330 | 337 | 353 | 356 | |
Uren taakveld 5.7 | 874 | 874 | 874 | 874 | |
Totaal | 2.331 | 2.344 | 2.375 | 2.377 |
Tabel 124 Geraamd verloop voorzieningen (x € 1.000)
voorziening | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Spelen | |||||
stand op 1-1 | 60 | 12 | 9 | 70 | 85 |
geraamde dotaties | 118 | 173 | 173 | 173 | 173 |
geraamde onttrekkingen | -167 | -176 | -112 | -158 | -102 |
stand op 31-12 | 12 | 9 | 70 | 85 | 156 |
Water *) | |||||
stand op 1-1 | 496 | 0 | 11 | 21 | 32 |
geraamde dotaties | 0 | 11 | 11 | 11 | 11 |
geraamde onttrekkingen | -496 | 0 | 0 | 0 | 0 |
stand op 31-12 | 0 | 11 | 21 | 32 | 42 |
*) incl. waterkwaliteit |
Overzicht investeringen
onderdeel | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Waterbouwkundige kunstwerken | 275 | 275 | 275 | 275 |
Taakveld 7.2 Riolering
Tabel 125 Beheerplan Riolering
Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2014-2018 | C | De prioriteit ligt bij het inhalen van de onderhoudsachterstanden op het gebied van riolering en stuwen. |
Areaalgegevens
Riool circa 134 km1
Tabel 126 Lasten in de begroting (x € 1.000)
Riolering | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
klein onderhoud en beheer | 480 | 490 | 490 | 490 | Kleine reparaties, verhelpen storingen en verstoppingen, reinigen, inspecteren en monitoren, baggeren, beschoeiingen, waterbouwkundige kunstwerken |
dotatie voorziening | 60 | 60 | 60 | 60 | |
kapitaallasten | 778 | 828 | 894 | 942 | |
totaal | 1.317 | 1.379 | 1.444 | 1.493 |
Tabel 127 Geraamd verloop voorzieningen
voorziening | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Egalisatievoorziening riolering | |||||
stand op 1-1 | 1.894 | ||||
geraamde dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
geraamde onttrekkingen | -668 | -324 | -165 | -164 | -165 |
stand op 31-12 | 1.226 | 902 | 737 | 572 | 407 |
Tabel 128 Investeringen
onderdeel | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Riolering | 535 | 1.293 | 1.320 | 1.347 |
Gemalen | 30 | 30 | 168 | 73 |
Overige kapitaalgoederen
Vastgoed
Tabel 129 Beheerplan vastgoed
Beheerplan vastgoed 2017-2020 | C | Het beheerplan vastgoed is in voorbereiding. De inhoud van dit beheerplan is afhankelijk van de besluitvorming bij de begroting over de verkoop van een 10-tal panden. Het uitgangspunt is het sober en doelmatig in standhouden van de gebouwen | ||
| ||||
Maatschappelijk & commercieel | 12 | |||
Sport & bewegen | 5 | |||
Eigen huisvesting | 7 | |||
Woningen | 4 | |||
Bijzondere objecten | 8 |
Uitdagingen en risico's
De uitgangspunten voor het beheer van het gemeentelijk vastgoed zijn vastgelegd in het accommodatiebeleid. Dit wordt per object uitgewerkt in een meerjarenonderhoudsplan dat vertaald gaat worden naar een nog vast te stellen beheerplan vastgoed.
Tractie
De gemeente beschikt over een groot aantal tractiemiddelen die beschikbaar gesteld worden aan de werkorganisatie Duivenvoorde voor de uitvoering van de werkzaamheden binnen de gemeente. Werkzaamheden waarvoor de voertuigen zijn aangeschaft, zijn onder andere voor het beheer van de openbare ruimte, afvalinzameling, toezicht en facilitaire zaken.
Om de onderhoudsstrategie te bepalen wordt er een tractieplan opgesteld. Uitgangspunt is dat de voertuigen goed onderhouden zijn zodat deze effectief, efficiënt en veilig ingezet kunnen worden.