Paragraaf 6 Verbonden partijen
Tabel 137 Verbonden partijen
Naam Verbonden partij |
GR Holland Rijnland |
Veiligheidsregio Hollands Midden |
GR Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden |
GR GGZ subsidies |
GR Werkorganisatie Duivenvoorde |
GR Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) |
GR Inkoopbureau H-10 |
GR Omgevingsdienst West Holland (ODWH) |
BNG NV |
Alliander NV |
Dunea NV |
Lijst verbonden Partijen |
---|
Gemeenschappelijke regelingen |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Leiden | |
Bestuur en toezicht | De regio Holland Rijnland wordt bestuurd door een Algemeen Bestuur en een Dagelijks Bestuur. De gemeenteraden benoemen de leden van het Algemeen Bestuur, dat uit haar midden een Dagelijks Bestuur aanwijst. Naast een Algemeen Bestuur en een Dagelijks Bestuur kent Holland Rijnland portefeuillehoudersoverleggen. Het Dagelijks Bestuur van de regio wordt aangewezen uit de leden van het Algemeen Bestuur. Uit de drie clusters (Duin- en Bollenstreek, de Leidse Regio en de Rijnstreek) worden elk twee leden voorgedragen. | |
Eigenaarsrol | De 14 gemeenten (Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude). | |
Opdrachtgeversrol | Het Algemeen Bestuur | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | Programma 01. Bestuur | |
Doelstelling | Holland Rijnland draagt binnen de regio zorg voor een optimale verbinding, ontmoeting en samenwerking op ruimtelijk, economisch en sociaal gebied. Holland Rijnland faciliteert de gemeenten om in staat te zijn om tijdig analyses te maken van nieuwe, strategisch belangrijke ontwikkelingen en hier naar te kunnen acteren en draagt daardoor bij aan een krachtige regiosamenwerking. | |
Besluit tot deelname | 2004 | |
Bestuurlijk belang | In het algemeen bestuur is de gemeente Voorschoten vertegenwoordigd met een raadslid en een collegelid. | |
Relatie met andere verbonden partijen | Holland Rijnland is niet verbonden aan andere organen, maar participeert wel in diverse overlegorganen. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
€ 291.746 | € 291.746 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
Eigen vermogen: € | Eigen vermogen: € | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2018 | Dit wordt verrekend met de deelnemers. | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Door gezamenlijk op te treden, vergroot Holland Rijnland de slagkracht en de impact van projecten. Denk hierbij aan uitdagingen die te complex zijn voor individuele gemeenten, die de gemeentegrenzen overschrijden of waarbij samenwerking tot meer efficiëntie leidt. Verder lobbyt Holland Rijnland bij de provincie, het rijk en externe partijen om de ambities van de samenwerkende gemeenten te realiseren. Hiernaast voert Holland Rijnland ook verschillende taken uit op het gebied van leerplicht, jeugdhulp, woonruimteverdeling en doelgroepenvervoer. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | De uitvoering van de hier bovenstaande ambities en speerpunten in de Inhoudelijke Agenda: Maatschappij, Economie, Leefomgeving en Netwerkorganisatie. Tot stand brengen van cofinanciering | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | Samenwerking Inhoudelijke Agenda
Cofinanciering | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | Waar het gaat om taken als het accumuleren van activiteiten, netwerken en lobbyen is het maatschappelijk effect van de inspanning (outcome) vaak moeilijk meetbaar te formuleren. Het grootste deel van de organisatie Holland Rijnland In onze zienswijzen op vorige begrotingen van Holland Rijnland hebben wij gevraagd om verlaging van de inwonerbijdrage voor de Sociaal Domeintaken die Voorschoten niet afneemt van Holland Rijnland. Het DB heeft ons verzoek afgewezen. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Eventuele risico’s worden gezamenlijk gedeeld door de deelnemende | |
Beslispunten | Niet van toepassing |
Naam | Veiligheidsregio Hollands Midden | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Leiden | |
Bestuur en toezicht | Het Bestuur van de VRHM wordt gevormd door een Algemeen Bestuur en een Dagelijks Bestuur. De burgemeesters van de deelnemende gemeenten vormen het Algemeen Bestuur onder voorzitterschap van de voorzitter van de Veiligheidsregio (de burgemeester van Leiden). Het Dagelijks Bestuur bestaat uit een vertegenwoordiging van het Algemeen Bestuur en de voorzitter van de Veiligheidsregio. | |
Eigenaarsrol | Deelnemende gemeenten | |
Opdrachtgeversrol | Portefeuillehouder Openbare Orde en Veiligheid | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | |
Doelstelling | De Veiligheidsregio Hollands Midden wil door samenwerking met en tussen allerlei partners de veiligheid en het gevoel van veiligheid in de regio vergroten. | |
Besluit tot deelname | 1 januari 2009 | |
Bestuurlijk belang | De burgemeester is lid van het AB | |
Relatie met andere verbonden partijen | RDOG | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
€ 1.231.000 | € 1.231.000 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
Eigen vermogen: € 5.775.000 | Eigen vermogen: € 5.775.000 | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2018 | N.v.t. Eventuele tekorten of overschotten worden verrekend met de deelnemende gemeenten | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Een samenwerkingsverband op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s. Negentien gemeenten en de hulpverleningsdiensten werken in de veiligheidsregio nauw samen aan de taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening en handhaving van openbare orde en veiligheid. In het Regionaal Beleidsplan VRHM 2016-2019 staan de ambities beschreven. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Het Regionaal Beleidsplan 2016-2019 van de VRHM staat in het teken van informatiegestuurd werken, risicogericht werken en omgevingsgericht (net)werken. | |
Wijze waarop de VR bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | Beleidsdoelstellingen van dit taakveld zijn preventie en zelfredzaamheid. Deze beleidsdoelstellingen komen terug in het Regionaal Beleidsplan VRHM 2016-2019. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | De crisisorganisatie is op orde. Nu gaat het er om de organisatie duurzaam te maken en te houden: bestendigen en gericht versterken. Behouden wat is opgebouwd en versterken waar gewenst. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Op de middellange termijn onvoldoende gekwalificeerde mensen op functies. | |
Beslispunten | Niet van toepassing |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Leiden | |
Bestuur en toezicht | De toezichthoudende taak ligt bij het Algemeen Bestuur (AB) en het Dagelijks Bestuur (DB). Het AB van de RDOG bestaat uit de portefeuillehouders Volksgezondheid van alle 19 gemeenten in de regio Hollands Midden. Zeven portefeuillehouders Volksgezondheid nemen zitting in het DB van de RDOG HM. | |
Eigenaarsrol | Deelnemende gemeenten. | |
Opdrachtgeversrol | AB | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | Programma 7.1. | |
Doelstelling | Preventie van gezondheidsproblemen. | |
Besluit tot deelname | De gemeenschappelijke regeling RDOG HM dateert van 2006. Daartoe is per 1 januari 2006 de oude gemeenschappelijke regeling GGD Zuid-Holland Noord opgeheven. | |
Bestuurlijk belang | Elke gemeente levert een deelnemer voor het AB. 7 van de 25 gemeenten leveren een deelnemer voor het DB. Voorschoten levert wethouder zorg voor het AB. Geen wethouder Voorschoten in het DB. | |
Relatie met andere verbonden partijen | Veiligheidsregio HM; Holland Rijnland. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2016 | Eindstand per 31-12-2016 |
Bijdrage € 866.000 | Bijdrage € 866.000 | |
Eigen vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
€ 2.369.000 | € 2.340.000 | |
Vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
€ 23.745.000 | € 23.193.000 | |
Omvang financieel resultaat 2016 | N.v.t. Eventuele tekorten of overschotten worden verrekend met de deelnemende gemeenten. | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | De RDOG Hollands Midden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden. Daarnaast probeert de RDOG Hollands Midden de effecten van gezondheidsbedreigingen te beperken. Missie om die opdracht resultaatgericht op een innoverende manier in samenwerking met betrokkenen vorm te geven. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Nadere uitvoering geven aan het in december 2016 door alle van de deelnemende gemeenten vastgestelde regionale nota Gezond GeregelD van RDOG HM. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | De RDOG draagt in regionaal verband bij aan preventie van gezondheidsproblemen. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | In december 2016 is door alle raden van de deelnemende gemeenten de regionale nota Gezond GeregelD van RDOG HM vastgesteld. Veilig Thuis Hollands Midden – een onderdeel van de RDOG/GGD HM – heeft een verbeterplan opgesteld n.a.v. inspecties. In 2018 volgt verdere optimalisatie van de organisatie van Veilig Thuis Hollands Midden. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | De bijdragen van de gemeente voor de kosten voor Veilig Thuis (toename aantal fte) zullen als gevolg van de inspectierapporten c.q. het verbeterplan waarschijnlijk verhoogd worden (via begrotingswijziging 2018 RDOG HM). | |
Beslispunten | Begrotingswijziging 2018 RDOG HM. |
Naam | Gemeenschappelijk regeling GGZ subsidies | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Leiden | |
Bestuur en toezicht | Betreft een lichte GR, waarbij alle gemeenten ook deelnemen in de GR RDOG /GGD, m.u.v. gemeente Kaag en Brasem. | |
Eigenaarsrol | Gemeenten als leden van deze GR | |
Opdrachtgeversrol | Gemeenten Leiden voert uit. | |
Publiek Belang | ||
Programma | 7.1. Volksgezondheid | |
Doelstelling | Activiteiten op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) in stand houden. | |
Besluit tot deelname | Met de invoering van de Wmo in 2007 is besloten om de GGZ-subsidies die van AWBZ overgingen naar Wmo in deze GR te handhaven. | |
Bestuurlijk belang | Wethouder zorg is portefeuillehouder. | |
Relatie met andere verbonden partijen | n.v.t. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2016 | Eindstand per 31-12-2016 |
Subsidie € 35.000,- | Subsidie € 35.000.- | |
Eigen vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
Niet van toepassing | Niet van toepassing | |
Vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
Niet van toepassing | Niet van toepassing | |
Omvang financieel resultaat 2016 | Niet van toepassing | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Uitvoering gesubsidieerde GGZ-activiteiten | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | De GGZ-subsidies worden nader bezien hoe die aansluiten bij Wmo 2015 en hoe die eventueel anders ingericht worden. Regionale werkgroep OGGZ is daar mee bezig. Loopt nog. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | De RDOG draagt in regionaal verband bij aan verbetering van de geestelijke gezondheidszorg. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | Uitvoering gesubsidieerde GGZ-activiteiten. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Als GGZ regeling wordt opgeheven zal nog een periode van afbouw volgen waarin gemeenten nog de bijdrage blijven doorbetalen. | |
Beslispunten | Mogelijke opheffing van deze GR GGZ subsidies. |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Duivenvoorde | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Wassenaar | |
Bestuur en toezicht |
| |
Eigenaarsrol | Voorschoten draagt voor iets minder dan 50% bij aan de kosten van de WODV en is voor de helft eigenaar van deze GR | |
Opdrachtgeversrol | College is via het AB opdrachtgever naar de WODV | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 0.4 Overhead | |
Doelstelling | Komen tot een kwalitatief hoogwaardige ambtelijke organisatie die sterker, goedkoper, efficiënter en toekomstbestendig is. | |
Besluit tot deelname | 2012 | |
Bestuurlijk belang | Het voltallige college is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. De burgemeester en een wethouder zijn vertegenwoordigd in de helft van het dagelijkse bestuur. | |
Relatie met andere verbonden partijen | n.v.t. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
€ 13.929.689 | € 13.929.689 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
0 | 0 | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2018 | 0 | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Verder ontwikkelen van de Werkorganisatie zodat deze toekomstbestendig op een efficiënte wijze hoogwaardige diensten kan leveren tegen aanvaardbare kosten. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | In het komende jaar werken we verder aan een flexibele organisatie met breed inzetbare medewerkers. We versterken eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij onze medewerkers en benutten de kracht van de samenleving. De Werkorganisatie streeft naar een zo groot mogelijke flexibiliteit. Dit is een vereiste om te kunnen blijven voldoen aan de dienstverleningsvraagstukken vanuit de deelnemende gemeenten. Inhuur vindt plaats vanuit het formatiebudget. Middels tussentijdse rapportages wordt het bestuur op de hoogte gebracht van de stand van zaken van de uitvoering. 2018 staat in het teken van de verankering van de geschetste werkwijze. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | Taakveld 01. Bestuur | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | In 2017 zal naast de huidige activiteiten veel aandacht gaan naar inrichting van de nieuwe Besluit, Begroting en Verantwoording opzet. Er spelen veel grote projecten, de naderende invoering van de omgevingswet en het mijn overheidsportal krijgt aandacht. Ook zal de WODV met de uitkomsten van het dan beschikbare bestuurskrachtonderzoek aan de slag gaan. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Meer met mensen minder met papier, de discussie omtrent de bestuurlijke toekomst en daaruit voortvloeiend bijv. ontvlechting. Een geplande reorganisatie, waarbij het aantal managementlagen wordt verminderd. | |
Beslispunten | Niet van toepassing |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling met een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam. | |
Vestigingsplaats | Leiden | |
Bestuur en toezicht | De BSGR kent drie bestuursorganen: het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. | |
Eigenaarsrol | Hoogheemraadschap van Rijnland en de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Oegstgeest, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar en Zoeterwoude. | |
Opdrachtgeversrol | portefeuillehouder Financiën | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 0.61 OZB woningen | |
Doelstelling | Het verbeteren van de kwaliteit, continuïteit en efficiency door samen te werken bij de beleidsuitvoering, heffing en invordering van waterschaps- en gemeentelijke belastingen, bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie. | |
Besluit tot deelname | Raadsvergadering van 11 december 2008. | |
Bestuurlijk belang | De gemeente Voorschoten is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd met een wethouder. Sinds 16 juni 2014 is de gemeente Voorschoten ook met een wethouder vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur van de BSGR. | |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
€ 364.292 | € 364.292 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
Eigen vermogen: € 674.000 | Eigen vermogen: € 424.000 Vreemd vermogen: € 0 | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2018 | nihil. | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | De belastingtaken efficiënt, tegen lage kosten en kwalitatief hoogwaardig uitvoeren. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | De belastingtaken efficiënt, tegen lage kosten en kwalitatief hoogwaardig uitvoeren waarbij het behouden van het ISAE3402 certificaat, een kwaliteitskenmerk voor de validiteit en betrouwbaarheid van de processen het uitgangspunt is. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | Door het juist, tijdig en volledig opleggen en invorderen van gemeentelijke belastingen worden de geraamde opbrengsten gerealiseerd. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | Kostprijscalculatie Vanaf 2018 worden de deelnemersbijdragen berekend aan de hand van een zuiver KostPrijsCalculatie-model (KPC-model). De deelnemersbijdrage voor Voorschoten daalt hierdoor structureel met circa € 64.000 in 2018 en € 113.000 vanaf 2019. Met deze lagere bijdragen is al rekening gehouden in de begroting van Voorschoten. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Op grond van artikel 32 van de Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (GR BSGR), zijn de deelnemers verplicht er zorg voor te dragen dat de BSGR te allen tijde beschikt over voldoende middelen om aan al haar verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen. Dit betekent dat de deelnemers zelf maatregelen moeten treffen om eventuele risico's af te dekken. | |
Beslispunten | geen |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10 | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling: bedrijfsvoeringsorganisatie | |
Vestigingsplaats | Pijnacker-Nootdorp | |
Bestuur en toezicht | De gemeenschappelijke regeling kent één bestuur. | |
Eigenaarsrol | De tien deelnemende gemeenten | |
Opdrachtgeversrol | Portefeuillehouder Jeugd(zorg), Wonen en Ruimte | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 6.72 Maatwerk-dienstverlening 18 - / 6.82 Geëscaleerde zorg 18 - | |
Doelstelling | Het behartigen van de belangen van de betrokken gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein. | |
Besluit tot deelname | 2014 | |
Bestuurlijk belang | Namens de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, | |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
€ 48.329 | € 48.329 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
Eigen vermogen: €0 | Eigen vermogen: €0 | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2018 | nihil | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | De betrokken gemeenten zijn verantwoordelijk voor de beleidsvorming. Het Inkoopbureau H-10 voert de technische inkoop uit. Door gezamenlijke inkoop en afhandeling facturering zijn efficiency voordelen (door synergie effecten) te behalen. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Aanbesteding 2019 uitvoeren | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | Door gezamenlijke op een efficiënte manier inkoop voor jeugdhulp beschikbaar krijgen. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | Op basis van het visietraject Haaglanden 10 inkoop vindt er voor 1 maart 2018 besluitvorming plaats over al dan niet voorzetten van de gemeenschappelijke regeling. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Beperkt; alleen voor kosten organisatie van het Inkoopbureau H10. | |
Beslispunten | Voor 1 maart 2018 dient er besluitvorming plaats te vinden over al dan niet voorzetten van de gemeenschappelijke regeling. |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West Holland (ODWH) | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling als bedoeld in artikel 1 en 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen | |
Vestigingsplaats | Leiden | |
Bestuur en toezicht | ODWH heeft een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Voorschoten levert geen lid voor het DB en twee leden voor het AB (8 stemmen, 2%). | |
Eigenaarsrol | Het DB vertegenwoordigt de eigenaarsrol | |
Opdrachtgeversrol | Het AB vertegenwoordigt de opdrachtgeversrol | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 7.4 Milieu | |
Doelstelling | Deze regeling heeft ten doel het ondersteunen van de deelnemers bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. | |
Besluit tot deelname | 1 november 2016 | |
Bestuurlijk belang | Voorschoten levert geen DB lid. In het AB neemt de vakwethouder en een raadslid deel. | |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
€ 234.536 | € | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2018 | Eindstand per 31-12-2018 |
Eigen vermogen: € 1.181.024 | Eigen vermogen: € 987.943 | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2018 | € 0,00 | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Geen andere dan die in de gemeenschappelijke regeling zijn geformuleerd. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Geen specifiek beleidsdoel te benoemen. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | De ODWH voert een overeengekomen takenpakket uit op het beleidsveld milieu met name op het vlak van toetsing en vergunningverlening, toezicht en handhaving. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | Voorbereiding van de implementatie van de nieuwe Omgevingswet en de aanbesteding van het zaaksysteem. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Geen directe financiële en bestuurlijke risico's in 2018. De ODWH heeft in 2016 een pad ingezet naar een betere robuustheid van de organisatie en is op koers. | |
Beslispunten |
Vennootschappen |
Naam | BNG NV |
---|---|
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Bestuur en toezicht | BNG kent een Algemene Vergadering van Aandeelhouders, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur en Ondernemingsraad. Voorschoten oefent de aan het aandeelhouderschap verbonden zeggenschapsrechten uit in de aandeelhoudersvergadering. |
Publiek Belang | |
Taakveld | 0.5 Treasury |
Doelstelling | De BNG behartigt het maatschappelijk belang met gespecialiseerde financiële dienstverlening aan overheden en maatschappelijke instellingen. De gemeente ziet het aandelenbezit als een duurzame belegging. |
Besluit tot deelname | De gemeente bezit sinds lange tijd aandelen in BNG. |
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de in haar bezit zijnde aandelen (41.184 aandelen a € 2,50 nominaal). Via dit aandelenbezit wordt 0,07%-zeggenschap uitgeoefend op de besluitvorming van BNG. |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen |
Naam | Alliander NV |
---|---|
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Amsterdam |
Bestuur en toezicht | Alliander kent een Algemene Vergadering van Aandeelhouders, Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur. Voorschoten oefent de aan het aandeelhouderschap verbonden zeggenschapsrechten uit in de aandeelhoudersvergadering. |
Publiek Belang | |
Taakveld | 0.5 Treasury |
Doelstelling |
|
Besluit tot deelname | Het belang in Alliander vloeit voort uit het gemeentelijk belang in Nuon, hetgeen weer voortvloeide uit het belang in EWR waarin het gemeentelijk nutsbedrijf ooit is ingebracht. |
Bestuurlijk belang | Voorschoten heeft een belang van 565.227 aandelen van € 5,= nominaal per aandeel in NV Alliander. Via dit aandelenbezit wordt 0,4%-zeggenschap uitgeoefend op de besluitvorming van Alliander. |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen |
Naam | Dunea NV |
---|---|
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Bestuur en toezicht | Dunea kent een Algemene Vergadering van Aandeelhouders, Raad van Commissarissen, Directie en Ondernemingsraad. Voorschoten oefent de aan het aandeelhouderschap verbonden zeggenschapsrechten uit in de aandeelhoudersvergadering. |
Publiek Belang | |
Taakveld | 0.5 Treasury |
Doelstelling | Het doel van Dunea is het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen het distributiegebied, als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met de inachtneming van de eisen van een verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied. |
Besluit tot deelname | De gemeente bezit reeds lang aandelen in het Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland dat enkele jaren geleden een naamsverandering heeft ondergaan tot Dunea. |
Bestuurlijk belang | Het aandelenbezit is groot 77.218, met een nominale waarde van € 5,= per aandeel. Via het aandelenbezit kan 1,9% zeggenschap worden uitgeoefend op de besluitvorming van Dunea. |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen |