Meerjarenbeeld 2018-2021
Algemeen
Deze begroting is gebaseerd op het verzamelvoorstel en de nota financieel herstel. Na wijzigingen en verwerking van het dekkingsplan is de meerjarenbegroting sluitend en is er sprake van structureel en reëel evenwicht. Dit betekent dat structurele uitgaven gedekt worden door structurele inkomsten.
Ontwikkeling begrotingssaldo
Aangezien de nota financieel herstel niet is vastgesteld, staat in onderstaande tabel de ontwikkeling van het begrotingssaldo na vaststelling van het verzamelvoorstel weergegeven. Het eerste deel van de tabel sluit aan bij het meerjarenbeeld zoals dat in de nota financieel herstel is opgenomen, echter zijn de PM-posten gekwantificeerd. De wijzigingen na de nota financieel herstel zijn in deel 2 van de tabel opgenomen. Dit betreffen voornamelijk financieel technische correcties en overige autonome ontwikkelingen. De toelichting op deze wijzigingen zijn na de tabel meerjarenraming opgenomen.
Tabel 142 Tabel meerjarenraming 2018-2021 (- = nadelig, + = voordelig)
Meerjarenbegroting 2018 - 2021 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nr. | Omschrijving | * | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Uitgangspunt begroting 2018 = | |||||||
verzamelvoorstel 2017 | |||||||
Vertrekpunt van de begroting 2018 | |||||||
conform verzamelvoorstel | 230.176 | 473.784 | 423.098 | 423.098 | 423.098 | ||
Structurele effecten najaarsnota 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Meicirculaire 2017 | 142.000 | 161.000 | 114.000 | 129.000 | 129.000 | ||
Beginsaldo nota financieel herstel 2018 | 372.176 | 634.784 | 537.098 | 552.098 | 552.098 | ||
Wijzigingen nota financieel herstel 2018 | |||||||
Budgetneutrale ontwikkelingen | |||||||
1 | Inlening jeugdteam | S | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Autonome ontwikkelingen | |||||||
2 | Incidentele kosten invoering Omgevingswet | ||||||
(2018 tm 2020), vorming voorziening | I | -1.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Structurele kosten invoering Omgevingswet | S | 0 | 0 | 0 | -125.000 | -110.000 |
4 | Pensioenverhoging griffie, verhoging | ||||||
aanwezigheidsbijdrage raadsleden | S | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 | |
5 | Bijdrage Holland Rijnland | S | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
6 | GR Inkoopbureau H10 | S | -8.750 | -8.750 | -8.750 | -8.750 | -8.750 |
7 | Energieakkoord Holland Rijnland | S | -26.000 | -26.000 | -26.000 | -26.000 | |
8 | Bijdrage WODV begroting 2018 | S | -35.000 | -35.000 | -35.000 | -35.000 | -35.000 |
Overige ontwikkelingen | |||||||
9 | Correctie structurele mutatie reserve BUIG | S | 0 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
10 | Jeugd | S | -250.000 | -250.000 | -250.000 | -250.000 | -250.000 |
11 | Regionale verkeers- en milieukaart | S | -8.206 | -8.206 | -8.206 | -8.206 | -8.206 |
12 | Lagere dotatie reserve kapitaallasten sportvelden | ||||||
tgv afschaffing precariobelasting per 1-1-2022 | I | 0 | 0 | 0 | 55.889 | 72.000 | |
Beheerplannen | |||||||
13 | Actualiseren beheerplannen | S | -1.608.540 | -1.724.140 | -1.851.540 | -1.951.514 | -1.951.514 |
14 | Actualiseren beheerplan vastgoed | I | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 | Beheerplan schoon | S | PM | PM | Pm | PM | PM |
Totaal wijzigingen nota | |||||||
financieel herstel 2018 | -2.922.496 | -2.024.096 | -2.151.496 | -2.320.581 | -2.289.470 | ||
Vertrekpunt programmabegroting 2018 | -2.550.320 | -1.389.312 | -1.614.398 | -1.768.483 | -1.737.372 | ||
Meerjarenbegroting 2018 - 2021 | |||||||
Nr. | Omschrijving | * | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Vertrekpunt programmabegroting 2018 | -2.550.320 | -1.389.312 | -1.614.398 | -1.768.483 | -1.737.372 | ||
Wijziging begroting na nota | |||||||
financieel herstel | |||||||
16 | Cumulatieve effecten basisjaar gemeentefonds | S | 50.787 | 50.787 | 388.888 | 380.673 | 294.850 |
17 | Kapitaallasten | S | 280.362 | 209.726 | 51.818 | -106.239 | -150.433 |
18 | Bijdrage ODWH van P8 naar P7 | S | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
19 | Bijdrage WODV begroting 2018 na | ||||||
zienswijzen VS en WS | S | -24.894 | -45.728 | -65.866 | -70.752 | -70.752 | |
20 | Bijdrage WODV, cao wijziging | ||||||
salarisverhoging 3,25% | S | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
21 | Afschaffing precariobelasting | S | 0 | 0 | 0 | 0 | -1.075.000 |
22 | Bijdrage RDOG HM | S | -28.721 | -28.721 | -28.721 | -28.721 | -28.721 |
23 | Inflatiecorrectie belastingen en rechten | S | 82.896 | 82.896 | 82.896 | 82.896 | 82.896 |
24 | Financieringseffecten | S | 19.033 | 33.502 | -13.043 | -122.509 | -134.428 |
25 | Bijdrage BSGR | S | 15.481 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 |
26 | Centrale huisvesting WODV | - | - | - | - | - | |
27 | Reorganisatie WODV | - | - | - | - | - | |
28 | Verhoging leges omgevingsvergunningen | S | 214.334 | 214.334 | 214.334 | 214.334 | 214.334 |
29 | Rente grex Duivenvoorde Corridor | S | -36.035 | -26.350 | -26.510 | -26.670 | -26.830 |
30 | Terugdraaien compensatie precariobelasting | ||||||
rioolheffing | S | 0 | 0 | 0 | 0 | 117.000 | |
31 | Impuls centrum | I | -96.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal wijzigingen begroting na nota | |||||||
financieel herstel 2018 | 477.243 | 512.411 | 625.760 | 344.977 | -755.119 | ||
Vertrekpunt programmabegroting 2018 | -2.073.077 | -876.901 | -988.638 | -1.423.506 | -2.492.491 | ||
* I = incidenteel, S = structureel |
Tabel 143 Toelichting wijzigingen
Toelichting wijzigingen | ||
---|---|---|
Onderwerp | Bedrag | Toelichting |
1. Inlening jeugdteam | 0 | In het kader van de lokale vertaling en uitvoering van de Innovatieagenda Haaglanden wordt formatie bij gecontracteerde jeugdhulpaanbieders ingeleend bij Cardea, GGZ Rivierduinen en Curium voor intensieve ambulante begeleiding binnen het CJG Voorschoten. Dit past bij de vastgestelde uitgangspunten van zorg dichtbij (fysiek nabij en, zo veel als mogelijk is, binnen het systeem van jeugdigen organiseren) en moet op termijn doorstroming naar zwaardere zorg verminderen. Er worden periodiek gesprekken met de aanbieders gevoerd. De ervaringen zijn positief, ook vanwege korte lijnen en expertise uitwisseling binnen de partners van het CJG Voorschoten. Wij stellen voor hier meer budget voor te ramen (€ 250.000 i.p.v. € 215.000). Dit wordt binnen programma 6 opgevangen, waardoor dit een budgettair neutrale wijziging betreft. |
2. Incidentele kosten invoering omgevingswet | - € 1.000.000 (2018-2020) | Op dit moment zijn de bedragen van de invoering van de omgevingswet nog niet precies vast te stellen. Om wel alvast rekening te houden met de mogelijke financiële consequenties hiervan, is gebruik gemaakt van het VNG-model. In deze begroting is ervan uitgegaan dat het zittende personeelsbestand de nieuwe taken kan uitvoeren. Hoe de samenstelling van het personeelsbestand er na invoering van de Omgevingswet uit gaat zien is afhankelijk van de ambitiebepaling van de raad. Pas dan kan de benodigde formatie afgezet worden tegen de beschikbare formatie. |
3. Structurele kosten invoering omgevingswet | - € 125.000 | |
4. Pensioenverhoging griffie, aanwezigheidsbijdrage raadsleden | - € 20.000 | De raming van de salarissen van de griffie van Voorschoten is nog gebaseerd op oudere jaren. Door de salarisverhogingen die hebben plaats gehad en de stijging van de pensioenpremie is een verhoging van € 6.000,-- noodzakelijk. De raadsvergoeding is, nadat er in 2014 en 2015 geen verhoging is geweest, met 6,5% gestegen. |
5. Bijdrage Holland Rijnland | € 8.000 | De gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland heeft de begroting 2018 ev voor zienswijzen voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. Door met name een verlaging van de frictie en transitiekosten vallen de kosten ten opzichte van 2017 € 8.000 lager uit. |
6. GR Inkoopbureau H10 | - € 8.750 | De gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H10 heeft de begroting 2018 ev voor zienswijzen voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. Mede door maatregelen die voortvloeien uit de evaluatie van het inkoopbureau liggen de ramingen hoger dan in de meerjarenbegroting 2017 van het inkoopbureau. De bijdrage voor Voorschoten ligt voor 2018 € 8.750 hoger dan waar in de meerjarenbegroting van de gemeente rekening mee is gehouden. |
7. Energie-akkoord Holland Rijnland | € 0 tot | In een apart raadsvoorstel wordt instemming gevraagd voor het Energieakkoord Holland Rijnland 2017-2025 en wordt de bijdrage met dekking voor 2017 en 2018 geregeld. De omvang van de gemeentelijke financiële bijdrage aan de uitvoering van het akkoord voor de jaren 2019-2025 is nog niet bekend, maar er wordt alvast rekening gehouden met de hoogte van de bijdrage 2018 € 26.000. Met het energieakkoord worden de volgende afspraken gemaakt: - Andere vormen van duurzame energie zoals biomassa en geothermie te stimuleren; |
8. Bijdrage WODV | - € 35.000 | Binnen de gemeenschappelijke regeling WODV zijn er een aantal ontwikkelingen die invloed hebben op de bijdrage van Voorschoten. Zo zijn de salarislasten gestegen, net als de pensioenpremie. Ondanks deze stijging is de formatie van de WODV gedaald wat weer een positief effect heeft op de begroting van de WODV. Echter, om mee te gaan met de ontwikkelingen op ICT gebied is een informatiebeleidsplan opgesteld met bijbehorende investeringen. De gemeente Voorschoten heeft aangegeven deze ontwikkelingen op ICT gebied te steunen, echter alleen voor de wettelijke taken en bijbehorende veiligheid. Het innovatieve deel in het informatiebeleidsplan kan voor wat betreft Voorschoten niet worden opgepakt gezien het preventieve toezicht. Dit is ontkoombaar en uitstelbaar. |
9. Structurele mutatie reserve BUIG | € 0 tot € 40.000 | In de primitieve begroting is bij de correctie van de begroting het terugdraaien van een onttrekking aan de reserve structureel verwerkt terwijl deze alleen voor 2017 en 2018 moest worden verwerkt. Hierdoor zit er vanaf 2019 een nadeel van € 40.000 in de begroting. Dit wordt hiermee gecorrigeerd. |
10. Jeugd | - € 250.000 | In de nota financieel herstel is een verhoging voor maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp PM geraamd. Op basis van de huidige inzichten over 2017 wordt de stijging geraamd op € 250.000 structureel. Deze verwachting kent overigens een groot aantal onzekerheden. |
11. Regionale verkeers- en milieukaart | - € 8.206 | De Regionale Verkeers- en Milieukaart (RVMK) van Holland Rijnland is een beleidsondersteunend instrument, waarmee verkeers- en milieuberekeningen kunnen worden uitgevoerd. De coördinatie en bekostiging van de RVMK lag de afgelopen jaren bij Holland Rijnland. In het kader van de Kracht 15/ takendiscussie is binnen Holland Rijnland besloten om deze werkzaamheden niet meer uit te voeren. De gemeente Leiden is bereid gevonden om als verkeersmodellenbureau op te treden. Hier is een totaalbedrag van € 185.000,- per jaar voor nodig. De provincie draagt € 40.000,- bij. De overige kosten worden verdeeld naar rato van het inwoneraantal onder de overige gemeenten. Voor Voorschoten komt dit neer op een bedrag van € 8.206 per jaar. De definitieve samenwerking wordt vastgelegd in zogenaamde samenwerkingsovereenkomsten tussen Leiden als verkeersmodellenbureau en de individuele gemeenten. |
12. Lagere dotatie reserve kapitaallasten sportvelden tgv afschaffing precariobelasting per 1-1-2022 | € 55.889 (in 2021 en € 72.000 in 2022 t/m 2026) | Per 1-1-2022 wordt de precarioheffing afgeschaft. Voor de dekking van de kunstgrasvelden wordt jaarlijks € 72.000 van de precario-opbrengsten en € 20.322 exploitatiebudget natuurgrasvelden aan de reserve kapitaallasten sportvelden gedoteerd. 10 jaar lang zou de precario-opbrengst gedoteerd worden aan deze reserve. Per 31-12-2026 zou het saldo van de reserve € 415.889 bedragen. De dotatie van het exploitatiebudget natuurgrasvelden dekt precies de kapitaallasten van het deel (de onderlaag van de kunstgrasvelden) dat in 40 jaar wordt afgeschreven en is toereikend. De dotaties van precariobelasting voor 10 jaar waren niet noodzakelijk, maar gaven een buffer in de reserve kapitaallasten voor toekomstige investeringen. Per 2027 zou de reserve kapitaallasten € 415.889 bedragen. In 2021 bereikt de reserve het benodigde bedrag aan dekking voor het deel (de toplaag) dat in 10 jaar wordt afgeschreven. In 2021 hoeft € 55.889 minder gedoteerd te worden aan de reserve dan is geraamd en van 2022 t/m 2026 € 72.000 minder. |
13. Actualiseren beheerplannen | - € 1.608.540 tot | De beheerplannen zijn in 2016 geactualiseerd. In het verzamelvoorstel zijn de beheerplannen niet meegenomen. Aangezien de raad de beheerplannen heeft vastgesteld, worden in deze begroting 2018 wel de vastgestelde bedragen verwerkt. De uitkomsten (=bezuiniging) van de begrotingsscan en de second opinion op de uitgangspunten van de beheerplannen worden bij de begroting als dekkingsmiddel ingezet. |
14. Actualisering beheerplan vastgoed | € 0 | Beheerplan vastgoed wordt seperaat in de raad behandeld. Als het stuk conform wordt vastgesteld heeft het geen financiële consequenties. |
15. Beheerplan schoon | - | Momenteel wordt er gewerkt aan beheerplan schoon. Dit beheerplan heeft betrekking op het schoonhouden van de openbare ruimte. De financiële consequenties zijn nog onduidelijk. |
16. Cumulatieve effecten gemeentefonds | € 50.787 in oplopend naar € 380.673 in 2021 | Toepassing van de juiste definitie van de maatstaf verblijfsobjecten het actualiseren van de aansluiting van 2021 van de meicirculaire leidt tot mutaties ten opzichte van hetgeen in de nota financieel herstel is gepresenteerd. |
17. Kapitaallasten | € 280.362 in 2018 aflopend naar - € 106.239 | De mutatie in kapitaallasten levert ten gevolge van temporisering in de investeringen voordeel op in 2018 tm 2020 een en vanaf 2021 een nadeel. |
18. Bijdrage ODWH van P8 naar P7 | € 0 | Deze budgetneutrale wijziging is noodzakelijk om de bijdrage aan de Omgevingsdienst West Holland op het juiste programma te ramen. |
19. Bijdrage WODV, begroting 2018 na zienswijzen VS en WS | - € 24.894 aflopend naar | De WODV heeft anders besloten dan in de zienswijze van Voorschoten stond. De financiële consequenties voor Voorschoten worden hiermee verwerkt. |
20. Bijdrage WODV, CAO wijziging salarisverhoging 3,25% | € 0 | In de meicirculaire is de CAO wijziging reeds aangekondigd. Dit is doorgerekend voor de WODV. Aangezien hier reeds middelen voor zijn gereserveerd is dit nu een budgetneutrale wijziging. |
21. Afschaffing precariobelasting | - € 1.075.000 | De precariobelasting op kabels en leidingen wordt definitief afgeschaft met ingang van 2022. Dit betekent dat uiterlijk met ingang van 2022 een bedrag ter hoogte van € 1.075.000 aan belastinginkomsten wegvalt. Gemeenten mogen nog maximaal tot en met 2021 deze vorm van precariobelasting heffen, maar wel tegen ten hoogste het tarief zoals dat gold op 1 januari 2016. |
22. Bijdrage RDOG | - € 21.233 | Deze stijging van de bijdrage GR RDOG Hollands Midden betreft een autonome ontwikkeling. |
23. Inflatiecorrectie belastingen en rechten | € 82.896 | De aanpassing van de belastingen en rechten is gelijk aan het door het Centraal Economisch Planbureau geraamde inflatiepercentage en bedraagt voor 2018 1,4% (geharmoniseerde consumentenprijsindex). Met deze verhoging wordt de algemene prijsontwikkeling gevolgd. Dit is noodzakelijk om de inkomsten van de gemeente op dit onderdeel op peil te houden en structurele onevenwichtigheid te voorkomen. |
24. Financieringseffecten | € 19.033 aflopend tot - € 122.509 | De consequenties van de begroting 2018 zijn verwerkt in de nieuwe meerjarenbalans (zie § Financiering). Uitgangspunt hierbij is o.a. dat met een maximum jaarlijks investeringsvolume van € 4,0 mln. rekening wordt gehouden. De hieruit voortvloeiende de financieringsbehoefte wordt tegen de verwachte markttarieven geleend waarbij in eerste instantie de rekening courantfaciliteit maximaal wordt ingezet. De hier opgevoerde aanpassingen van de rentelasten en –baten vloeien voort uit deze actualisering van de financieringsprognose. |
25. Bijdrage BSGR | €15.481 oplopend naar € 21.965 | Vanaf 2018 worden de deelnemersbijdragen berekend aan de hand van een zuiver KostPrijsCalculatie-model (KPC-model). Op basis van de uitkomsten van dit KPC-model wordt de geraamde bijdrage aan de BSGR verlaagd. |
26. Centrale huisvesting | - | Centrale huisvesting wordt separaat in de raad behandeld. De financiële consequenties worden middels een begrotingswijziging verwerkt in de begroting. |
27. Reorganisatie WODV | - | De WODV heeft een reorganisatie aangekondigd. Per oktober 2017 zal een transitiemanager dit traject nader vormgeven. Op dit moment zijn de wijzigingen nog niet bekend en dus ook de financiële consequenties niet. |
28. Verhoging leges omgevingsvergunningen | € 214.334 | Om de uitvoeringskosten van de Wabo zoveel mogelijk te dekken uit de legesopbrengsten zullen de tarieven voor de Wabo-leges worden aangepast. Hierdoor stijgt, naast de legesinkomsten, de mate van kostendekkendheid van circa 45% tot 85%. |
29. Rente grex DVC | - € 36.035 oplopend naar - €26.510 | Door ontwikkelingen in de grex DVC moet de rente eveneens in de begroting worden aangepast. |
30. Terugdraaien compensatie precariobelasting rioolheffing | € 117.000 | In 2015 is bij amendement besloten om de precario op te hogen, waarvan € 117.000 als tegemoetkoming naar de burger in de rioolheffing moest worden verwerkt. Met het afschaffen van de precario moet dit worden teruggedraaid. |
31. Impuls centrum | - € 96.000 | In december 2016 is een herinrichtingsplan opgesteld voor het centrum. De maatregelen in het plan dienen het centrum kwalitatief te versterken. De maatregelen beslaan veel reguliere zaken. Dit plan bevat een globale onderbouwing voor incidentele lasten (zoals vernieuwen en verplaatsen van fietsenrekken, bankjes, afvalbakken, enkele beplanting en armaturen) van € 96.000. |