Bestuur
Goed bestuur
Invoering Omgevingswet
De Omgevingswet vraagt om kritisch te kijken naar de wijze waarop we samenwerken, zowel tussen verschillende overheden en andere ketenpartners als tussen de gemeente (zowel bestuur als ambtelijk) en inwoners, bedrijven, instellingen, ontwikkelaars en verenigingen. Daarnaast vraagt de Omgevingswet bij beleidsvorming dat we hierbij vroegtijdig onze inwoners betrekken. Dit sluit aan bij het streven van Voorschoten om processen en procedures te vereenvoudigen, waarbij inwoners en bedrijven integraal worden bediend.
Samenwerkingsverbanden in de regio
Invoering Omgevingswet
De samenwerking in de regio zetten we ook voor de voorbereiding op de Omgevingswet in. We werken voor dit onderwerp samen in de Leidse Regio (o.a. Regionale agenda Omgevingsvisie – Hart van Holland)
Gemeenteraad/griffie
In 2018 vinden gemeenteraadsverkiezingen plaats. Voor de nieuwe raad zal een introductieprogramma worden opgesteld. Daarnaast zullen de benodigde ICT middelen voor papierloos vergaderen beschikbaar worden gesteld. Het introductieprogramma valt binnen het bestaande budget van de gemeenteraad. Voor ICT voorzieningen is een budget beschikbaar binnen het ICT programma van de Werkorganisatie Duivenvoorde.
Om de professionaliteit van de raad en het debat in de vergaderingen te vergroten zal een debattraining worden georganiseerd.
Daarnaast zal de raad zich bezighouden met de onderwerpen bestuurlijke toekomst en burgerpariticipatie.
Gemeenteraad en invoering Omgevingswet
Met de komst van de Omgevingswet verandert voor de raad de rol die hij heeft bij de bepaling van de inrichting van de fysieke leefomgeving. Meer dan voorheen wordt de raad geacht op hoofdlijnen kaders vast te stellen en meer over te laten aan het college van B&W en inwoners en initiatiefnemers. Daarnaast biedt de wet aan gemeenten meer beleidsruimte. Dit betekent dat de raad zich moet beraden op de wijze waarop de invoering van de Omgevingswet vormgegeven moet worden en welke ambities de raad heeft met de wet. Op basis van deze ambities stelt de raad (uiteindelijk) een omgevingsvisie en een omgevingsplan vast. Het jaar 2018 staat in het teken van de bepaling van de ambities en de start van het proces voor de opstelling van een omgevingsvisie. De raad zal hieraan, buiten de reguliere vergaderingen, tijd en aandacht besteden, ondersteund door het programmateam Omgevingswet van de Werkorganisatie Duivenvoorde.
Bedragen x € 1.000,- ("-" = nadeel / "+" = voordeel)
Taakveld: 0.1 Bestuur | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 |
Lasten | -2.650 | -2.690 | -2.697 | -2.687 | -2.687 |
Saldo | -2.475 | -2.514 | -2.522 | -2.512 | -2.511 |
Ontrekking reserves | 902 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Toevoeging reserves | -52 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | 850 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Geraamde resultaat taakveld | -1.624 | -2.264 | -2.272 | -2.262 | -2.261 |
De afwijking in de geraamde onttrekking aan reserves ad € 600.000,- wordt met name veroorzaakt door:
- een onttrekking ad € 150.000 aan de concernreserve in 2017 ten behoeve van extra capaciteit in verband met preventief toezicht.
- een eenmalige reservering van het vakantiegeld 2016 ad € 393.000,- ten opzichte van de begroting 2017. Omdat de eenmalige reservering van het vakantiegeld is verwerkt als last in de jaarrekening 2016, zal bij de slotnota een aframing van € 393.000,- plaatsvinden van de bovengenoemde onttrekking aan de concern reserve in 2017.
- een dotatie ad € 52.000 aan de bestemmingsreserve Rekenkamercommissie in verband met nog uit te voeren onderzoeken in 2017.
Samenwerkingsverbanden in de regio
Naam | Leidse Regio |
---|---|
Juridische vorm | Informele bestuurlijke samenwerking |
Vestigingsplaats | Samenwerking tussen 5 gemeenten uit de Leidse Regio: Leiden, Oegstgeest, Leiderdorp, Voorschoten en Zoeterwoude |
Bestuur en toezicht | Stuurgroep Leidse Regio en Klankbordgroep Leidse Regio |
Doelstelling | Het formuleren van een gezamenlijke visie op de toekomst van de Leidse Regio waarbij richting wordt gegeven aan het bestuurlijk handelen in de regio. |
Besluit tot deelname | |
Bestuurlijk belang | Omdat de Leidse regio met vijf gemeenten, hun inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen één stedelijk gebied gebruiken, is samenwerking noodzakelijk. |
Relatie met andere verbonden partijen | Holland Rijnland en de Leidse Regio zijn voor de gemeente communicerende vaten. Dat betekent dat weer meer gedaan wordt in de Leidse Regio en minder in de Samenwerking Holland Rijnland. De gemeenten die deelnemen aan de samenwerking Leidse Regio maken daarnaast ook alleen deel uit van de regionale samenwerking Holland Rijnland. |