Verkeer en vervoer

Begin 2017 is het Verkeersplan Voorschoten vastgesteld. De beperkt beschikbare middelen worden op een sobere en doelmatige wijze ingezet om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en de bereikbaarheid van Voorschoten te verbeteren. Verkeersveiligheid prevaleert hierbij boven leefbaarheid en leefbaarheid boven bereikbaarheid. Concrete projecten in de buitenruimte zijn de uitvoering van het centrumplan en de reconstructie van de Leidseweg Noord.

In het najaar van 2017 is de aannemerscombinatie Comol5 in opdracht van de Provincie Zuid-Holland begonnen met de voorbereidende bouwwerkzaamheden van de RijnlandRoute. De huidige planning is dat de gehele RijnlandRoute in 2022 gereed is. De gemeente Voorschoten zal in overleg met alle belanghebbenden de werkzaamheden monitoren en proberen om de verkeershinder van de bouwwerkzaamheden tot een minimum te beperken. Samen met de gemeente Leiden en de provincie wordt gezocht naar mogelijkheden om het projectonderdeel Lammenschansplein/Europaweg zo snel mogelijk uit te voeren.

De komende jaren is het niet mogelijk om grote investeringen te doen in het herinrichten van wegen en straten, kruispunten om te vormen tot rotondes of andere grootschalige investeringen in de verkeersruimte (mogelijke enige uitzondering is de Leidseweg Noord). De financiële ruimte ontbreekt hiervoor. Toch blijft de wens bestaan om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren. Dit betekent dat er een andere manier van denken dient te komen over de opgaven voor verkeer (en veiligheid). Voor het verhogen van de verkeersveiligheid zal vooral gekeken moeten worden naar het beïnvloeden van verkeersgedrag in plaats van het treffen van grootschalige reconstructies in de buitenruimte.

Om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren wordt in 2018 een plan van aanpak fietsveiligheid opgesteld, met daarbij bijzondere aandacht voor het verwijderen van paaltjes en andere obstakels langs fietspaden.

Het beheer van de buitenruimte wordt teruggebracht naar een sober onderhoudsniveau (niveau C). Voor een deel is er achterstallig onderhoud dat vanwege de veiligheid en kapitaalvernietiging de komende jaren wordt ingehaald. In het straatbeeld wordt het sober onderhoudsniveau zichtbaar door vermindering van comfort en uitstraling doordat er pas wordt ingegrepen wanneer niet meer aan de veiligheidseisen wordt voldaan.

Bedragen x € 1.000,- ("-" = nadeel / "+" = voordeel)

Taakveld: 2.1 Verkeer en vervoerBegroting 2017Begroting 2018Begroting 2019Begroting 2020Begroting 2021
Baten7878787878
Lasten-2.268-2.767-2.859-3.021-3.553
Saldo-2.191-2.689-2.782-2.944-3.476
Ontrekking reserves4.170158158158458
Toevoeging reserves-4.2700000
Mutaties reserves-100158158158458
Geraamde resultaat taakveld-2.290-2.531-2.623-2.786-3.017

Lasten
Bijjaarrekening 2016 is voor de vervanging van de armaturen voor de openbare verlichting een éénmalig budget van € 87.300 overgeheveld (voordeel).

Gemeenschappelijke regelingen dienen per 2018 te voldoen aan de vernieuwde BBV regelgeving.
Onderdeel van deze wijziging is het aan de overhead toerekenen van de kosten van leidinggevenden en ondersteunend personeel en het zoveel mogelijk direct aan taakvelden toerekenen van kosten.
In 2017 was dit nog niet volledig toegepast in de begroting. Het doorvoeren van deze wijziging heeft een verschuiving tot gevolg tussen het taakveld 0.4 overhead en de overige taakvelden en andersom. Hierdoor is in de begroting 2018 op dit taakveld een verlaging van het budget van € 79.000 (voordeel) te zien.

In 2017 is er vanwege het verscherpt toezicht, geen of een beperkt budget toegekend voor groot onderhoud aan wegen, bruggen, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. Voor 2018 zijn de lasten voor groot onderhoud opgenomen op basis van een lager kwaliteitsniveau (CROW niveau C). Het gevolg is € 547.000  hogere lasten voor klein onderhoud, beheer, planmatig onderhoud en dotaties aan de voorzieningen (nadeel).

De kapitaallasten voor dit taakveld nemen toe met  € 118.700 (nadeel). Dit betreft voor het grootste gedeelte Vlietwijk en Knooppunt Voorschoten.

Reservemutaties
Per 1 januari 2017 is het nieuwe BBV van toepassing, waarbij een activeringsplicht is ontstaan voor zowel investeringen (meer dan € 20.000) met economisch als maatschappelijk nut. Enkele investeringen werd incidenteel gedekt middels een reserve. Als gevolg van de activeringsplicht mag dat niet meer en zijn er structurele kapitaallasten. De middelen vanuit de diverse reserves worden per 1-1-2017 gedoteerd aan de nieuwe reserve kapitaallasten, waaruit de kapitaallasten gedekt worden. Hierdoor zijn enkele reserves per 1-1-2017 opgeheven.

In de begroting 2017 is € 4.170.100 uit de reserves onttrokken, hiervan voor de rijnlandroute €2.400.000, voor Knooppunt Voorschoten € 208.200 Vlietwijk € 1.295.000, voor Leidseweg noord € 179.500 en voor overhevelingen jaarrekening 2016 ten gunste van de openbare verlichting armaturen € 87.300.

In de begroting 2018 wordt voor bovengenoemde projecten €158.000 aan kapitaallasten begroot en uit de reserve kapitaallasten onttrokken.

Voor het instellen van een reserve kapitaallasten is in de begroting 2017 €4.100.000 aan deze reserve toegevoegd, hiervan voor de rijnlandroute €2.400.000, voor Vlietwijk € 1.295.000, voor Knooppunt Voorschoten €208.200 en voor de Leidseweg noord €179.500.
Daarnaast is er voor de reconstructie Vlietwijk €187.000 toegevoegd aan de reserve als gevolg van een éénmalige verlaging van de jaarlijkse kosten groenonderhoud doordat dit budget reeds in het beschikbaar gestelde krediet voor het project Vlietwijk was inbegrepen