Afval

Samen met haar inwoners en overige partijen geeft Voorschoten uitvoering aan de transitie van de huidige afvalverwijdering naar een duurzaam grondstofbeheer in 2030. In 2018 en 2019 vindt de uitvoering van de optimalisatie van de inzamelmiddelen plaats door bovengrondse containers te vervangen door ondergrondse containers en minicontainers te vervangen en te voorzien van een chip. De doelstelling voor 2018 is om een scheidingspercentage te behalen van 65%.

Het onderhoudsniveau voor het schoonhouden wordt verlaagd van basis naar sober. Voor inwoners van Voorschoten wordt dit in de openbare ruimte zichtbaar. Daarnaast wordt extra ingezet op het aanpakken van zwerfafval om de negatieve effecten van de verlaging van het onderhoudsniveau te verminderen.

Bedragen x € 1.000,- ("-" = nadeel / "+" = voordeel)

Taakveld: 7.3 AfvalBegroting 2017Begroting 2018Begroting 2019Begroting 2020Begroting 2021
Baten3.4383.2843.2923.2073.207
Lasten-2.317-2.056-2.187-2.101-2.152
Saldo1.1211.2271.1041.1061.055
Ontrekking reserves00000
Toevoeging reserves00000
Mutaties reserves00000
Geraamde resultaat taakveld1.1211.2271.1041.1061.055

Baten
In 2017 was er sprake van een incidentele dekking/onttrekking van ruim € 100.000 uit de voorziening afvalstoffenheffing ten gevolge van de uitvoering van de maatregelen van het afvalbeleidsplan. Daarnaast zijn de opbrengsten afvalstoffenheffing lager  als gevolg van de uitkomsten van de berekening met betrekking tot maximale kostendekkendheid.

Lasten
Als gevolg van het afvalbeleidsplan zijn in de begroting 2017 incidentele lasten geraamd, zoals € 75.000 voor projectkosten (plaatsing, onderzoek grond, bewonersbijeenkomsten) en € 35.000 hogere kosten voor communicatie die in de begroting 2018 niet meer van toepassing zijn. Daarnaast zijn  de verwerkingskosten  en kapitaallasten respectievelijk  € 29.000 en € 30.0000  lager.

Gemeenschappelijke regelingen dienen per 2018 te voldoen aan de vernieuwde BBV regelgeving.
Onderdeel van deze wijziging is dat de kosten van leidinggevenden en ondersteunend personeel  volledig onder de overhead vallen en dat zoveel mogelijk kosten direct toegerekend worden aan taakvelden. In 2017 was dit nog niet volledig toegepast in de begroting.
Het doorvoeren van deze wijziging heeft een verschuiving tot gevolg tussen het taakveld 0.4 overhead en de overige taakvelden en andersom.  Hierdoor is in de begroting 2018 een verlaging van het budget van € 95.100 te zien.