Wonen en bouwen

Tot dit taakveld behoren:

  • bouwvergunningen (omgevingsvergunning) en - toezicht, basisregistratie adressen en gebouwen (BAG);
  • woningbouw en woningverbetering, renovatie;
  • woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, huisvestingsvergunning;
  • stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen.

Woonbeleid Voorschoten
In 2018 zal op basis van de woonvisie gewerkt worden aan:

  • Zorgen voor een goede samenwerking met de corporaties voor het uitvoeren van het gemeentelijke volkshuisvestingsbeleid.
  • Uitvoeren van gemaakte prestatieafspraken met de woningcorporaties en de huurdersverenigingen zoals: beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen, duurzaamheid, leefbaarheid en huisvesting van kwetsbare doelgroepen;
  • De taakstelling voor het huisvesten van vergunninghouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning, zie ook taakveld 6.3) door deze te huisvesten binnen de sociale voorraad en hierover afspraken te maken met de woningcorporaties;
  • Het voeren van gesprekken met particuliere verhuurders over hun bijdrage aan het uitvoeren van de woonvisie en het toewijzen van woningen aan vergunninghouders;
  • Het stimuleren van marktpartijen om goedkope koopwoningen en middeldure huurwoningen te realiseren;
  • Het informeren van burgers over de mogelijkheden op het gebied van langer thuis wonen (aanpassen woningen, domotica e.d.) en duurzaamheid;
  • Het evalueren van beleidsinstrumenten zoals de blijverslening en het politie keurmerk veilig wonen (PKVW).

Vergunningverlening, Toezicht en Handhavingsbeleid (VTH-beleid)
Het VTH-beleid van Voorschoten bestaat uit een aantal onderdelen. De basis van dit beleid ligt in de Wet VTH van april 2016 en de verordening Kwaliteit VTH van september 2016. Op grond van deze regelingen zijn het VTH-beleidsplan 2016-2019 en het VTH-uitvoeringsprogramma 2017-2018 vastgesteld.
De gemeente Voorschoten staat voor een veilige, gezonde, duurzame en leefbare omgeving waarin inwoners en bedrijven kunnen rekenen op kwalitatief hoge en transparante dienstverlening.
Het komende jaar zal gewerkt worden aan:

  • Het voldoen aan de wettelijke vereisten, zoals die uit wet- en regelgeving volgen;
  • Het verder op orde brengen van de bedrijfsvoering;
  • Het leveren van excellente dienstverlening.

Verhogen kostendekking leges Wabo.
De mate van kostendekkendheid van de leges Wabo is nu berekend op 45%. Dit betekent dat de uitvoeringskosten van vergunningverlening Wabo voor meer dan de helft uit de algemene middelen moeten worden gedekt.  Om de uitvoeringskosten van de Wabo zoveel mogelijk te dekken uit de legesopbrengsten zullen de tarieven van titel 2 (Wabo) van de tarieventabel behorende bij de legesverordening daarom worden aangepast. Hierdoor stijgt de mate van kostendekkendheid tot 85%. Het voornemen is ook om  in 2018 onderzoek te doen naar het wijzigen van de grondslag en de rekenmethode op basis waarvan de leges Wabo worden berekend.

Bedragen x € 1.000,- ("-" = nadeel / "+" = voordeel)

Taakveld: 8.3 Wonen en bouwenBegroting 2017Begroting 2018Begroting 2019Begroting 2020Begroting 2021
Baten393612612612612
Lasten-1.750-1.099-1.099-1.099-1.099
Saldo-1.357-487-487-487-487
Ontrekking reserves5000000
Toevoeging reserves00000
Mutaties reserves5000000
Geraamde resultaat taakveld-857-487-487-487-487

Voor het opwaarderen van de sociale woningbouw aan de Jan Evertsenlaan en het verbeteren van de leefomgeving aldaar is € 500.000 bijgedragen en onttrokken aan de bestemmingsreserve Volkshuisvesting.
Door de voorgenomen verhoging van de legestarieven voor de Wabo nemen de begrote baten met         € 219.000 toe.