Beleidsindicatoren

Beleidsindicator

streef waarde

Begroot 2016

Rekening 2016

Begroot 2017

Begroot 2018

Begroot 2019

Begroot 2020

Begroot 2021

2.1

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig, %
Voorstel om dit criterium te vervangen door het gangbare ‘ernstige slachtoffers’, dat zijn ziekenhuisopnamen en doden

<13

2.2

Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser, %
Voorstel om dit criterium te vervangen door het gangbare ‘overige slachtoffers’

<6

2.3

Geregistreerde verkeersongevallen

< 67

2.4

Geregistreerde verkeersgewonden

< 19

2.5

Verkeersdoden

0

Bovenstaande beleidsindicatoren kunnen nog niet worden ingevuld. Gegevens over verkeersongevallen zijn afkomstig uit BRON. (Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland ) De gegevens voor 2016 zijn op dit moment (september 2017) nog niet beschikbaar. “Op verzoek van de 2de Kamer heeft de Minister besloten BRON in november 2017 tijdens het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid open te stellen. Op deze manier worden de cijfers over de doden en gewonden op nationale schaal in één overleg besproken.”

Het uiteindelijke doel van het verkeersveiligheidsbeleid zou uiteraard moeten zijn dat zich helemaal geen ongevallen meer voordoen. Zo is ook het doel van de lijn ‘Maak van de nul een punt’ van het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland gericht op 0 (vermijdbare) verkeersongevallen. Hier ligt echter niet alleen een rol van de gemeente als wegbeheerder, maar ook bijvoorbeeld de politie, de auto-industrie, het CBR en uiteraard ook alle verkeersdeelnemers zelf. Op dit moment is nul verkeersongevallen een lovenswaardig streven, maar helaas nog niet reëel.
In Nederland is, na een periode met een zeer slechte registratiegraad en dientengevolge bijzonder lage ongevalscijfers, de registratiegraad in 2015 weer verbeterd. Volgens de ongevallendatabase hebben in 2016 in Voorschoten 67 verkeersongevallen plaatsgevonden met daarbij 19 gewonden en geen verkeersdoden. Dit betreft ook de wegen binnen Voorschoten die in beheer zijn bij de provincie. Kanttekening is dat naar schatting 25 % van alle ongevallen door de politie wordt geregistreerd. Dit zijn vooral de ‘zwaardere’ ongevallen. Ongevallen met fietsers worden minder vaak geregistreerd.