Beleidsindicatoren

Beleidsindicator

streef waarde

Begroot 2016

Rekening 2016

Begroot 2017

Begroot 2018

Begroot 2019

Begroot 2020

Begroot 2021

4.1

Absoluut verzuim, aantal per 1.000 leerlingen

3

3

1

3

3

3

3

3

4.2

Relatief verzuim, aantal per 1.000 leerlingen

50

54

58

53

52

51

50

50

4.3

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie
(vsv-ers), % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs

1,4

1,7

1,5

1,6

1,5

1,4

1,4

1,4

Er is sprake van absoluut verzuim wanneer een kind tussen de 5-18 jaar niet ingeschreven is op een school en geen vrijstelling heeft van de leerplicht.
In 2015/2016 is in eerste instantie bij 5 leerlingen absoluut verzuim geconstateerd. 3 leerlingen zijn weer naar school gegaan en 1 leerling heeft een vrijstelling gekregen. Het absoluut verzuim van 1 leerling is nog in onderzoek. Dit aantal is in bovenstaande tabel vermeldt.
Landelijk ligt het absoluut verzuim op 5 per 1.000 leerlingen. Voorschoten doet het dus relatief goed. Het streven is het lage aantal te handhaven. Geheel terugbrengen tot 0 is niet realistisch, omdat er altijd probleemsituaties zijn die (tijdelijk) niet oplosbaar zijn.

Bij relatief verzuim gaat het om een kind tussen de 5-18 jaar die wel staat ingeschreven bij een school, maar zonder geldige reden les of praktijktijd verzuimt. Dit betreft diverse soorten verzuim: luxe verzuim, spijbelverzuim en signaalverzuim (veelal zorggerelateerd).
Landelijk ligt het aantal van relatief verzuim op 60 per 1.000 leerlingen. Het relatief verzuim is de laatste jaren sterk gedaald. Met name als gevolg van de daling van het luxe verzuim (door het invoeren van studiedagen voorafgaand aan schoolvakanties). Verder melden scholen ook beter, waardoor er eerder passende maatregelen worden getroffen. Een verdergaande daling is de inzet.

Bij de voortijdige schoolverlaters ligt het percentage van 1,5% beneden het landelijk gemiddelde van 1,7%. De fluctuaties zijn bij een kleine gemeente als Voorschoten wel relatief groot, dus het kan volgend jaar ook snel heel anders liggen (in positieve of negatieve zin).